SIMULATION MODEL OF JOINT OPERATION OF TRACTION POWER SUPPLY SYSTEM AND ELECTRIC ROLLING STOCK

Authors: 
Receipt date: 
21.02.2017
Section: 
Year: 
2017
Journal number: 
УДК: 
629.4.014.3
Article File: 
Pages: 
191
196
Abstract: 

The results of computational experiments conducted by the staff of the Lokomotive department of the Belarusian state university of transport are presented, the analysis of these experiments showed that the influence of the voltage level in the traction network is significant and, therefore, should be taken into account when developing methods for calculating the traction power supply systems. A technique for constructing an imitation model for the joint operation of a tractive rolling stock and traction power supply system was developed. Particular attention in the development of the model is given to the influence of the random character of the number of trains and the time of their appearance in the feeding zone, as well as the voltage level at the current collectors of electric rolling stock, which subsequently allowed to correct the traction and speed characteristics of this mode of transport. The influence of the rolling stock on the operation modes of the traction network is determined and an algorithm for accounting for this influence is proposed, which is implemented in the form of an imitation model. Verification of the obtained model showed that the obtained method and model can be used to determine current loads, protection parameters, and also to select equipment of traction power systems when working together with electric rolling stock.

The article presents the results of calculations of the influence of the voltage level in the contact network on the operating modes of electric rolling stock. The effective currents in the traction power supply system are calculated on the example of the Minsk metro, as well as the coefficients of overloading of individual converter units at the computed traction substations.

В статье приведены результаты расчетов влияния уровня напряжения в контактной сети на режимы работы электрического подвижного состава. Рассчитаны эффективные токи в системе тягового электроснабжения на примере Минского метрополитена, а также коэффициенты перегрузки отдельных преобразовательных агрегатов на расчетных тяговых подстанциях.

List of references: 
  1. Шиловская Р.В., Полякова Т. В. Алгоритм выбора расчетных функций тяговой нагрузки электроснабжения линии метрополитена при рекуперации // Вестник ВНИИЖТа. 1990. № 8. С. 20–22.
  2. Шиловская, Р.В. Математическая модель расчета системы энергоснабжения метрополитена на ЭВМ // Вопросы энергоснабжения и тяги поездов на электрических железных дорогах : тр. ВЗИИТа. Вып. № 27. М., 1969.
  3. Шиловская Р.В. Математическая модель расчета системы энергоснабжения метрополитена на ЭВМ // ВЗИИТ. 1973. Вып. № 65.
  4. Пронтарский А.Ф. Системы и устройства электроснабжения. М. : Транспорт, 1974. 272 с.
  5. Федоров Г.В. Подвижной состав метрополитена. М. : Транспорт, 1968. 480 с.
  6. Электроснабжение метрополитенов / под ред. В.А. Туманова. М. : Транс-желдориздат, 1957. 399 с.
  7. Шиловская Р.В. Расчет системы электроснабжения электрических железных дорог : лекция. Ч. 2. М. : МИИТ, 2010. 37 с.
  8. Шиловская Р.В. Расчет системы электроснабжения электрических железных дорог : лекция. Ч. 1. М. : МИИТ, 2010. 52 с.
  9. Марквардт К. Г. Энергоснабжение электрических железных дорог. М. : Транспорт, 1965. 464 с.
  10. Андреев В.В. Метод расчета моментных схем // Вопросы электроснабжения электрических железных дорог : межвуз. сб. МИИТ. М. : МИИТ, 1981. С. 36–43.
  11. Марквардт Г.Г., Белов Е.Ф. Модель электрической железной дороги переменного тока // Тр. ВЗИИТ. 1969. Вып. 41. 87 с.
  12. Электрический расчет многопроводных тяговых сетей переменного тока / Б.И. Косарев и др. // Вестник ВНИИЖТ. 1982. № 8. С. 32–37.
  13. Тяговые и электрические расчеты по участку продления Кожуховской линии Московского метрополитена от станции Косино до станции Некрасовка : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2013. 57 с. № 2012.85-3с (8338).
  14. Тяговые и электрические расчеты по участку продления Сокольнической линии Московского метрополитена от станции Юго-Западная до станции Тропарево : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2012. 41 с. № 2012.10/с (7900).
  15. Тяговые и электрические расчеты первой линии Минского метрополитена : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2014. 117 с. № 2013.43-с (8853).
  16. Тяговые и электрические расчеты по первому участку третьей линии Минского метрополитена от станции Корженевского до станции Площадь Юбилейная : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2013. 74 с. №2009.33-2с (8280).
  17. Тяговые и электрические расчеты по первому участку третьей линии Минского метрополитена от станции Корженевского до станции Площадь Юбилейная. Проверка адекватности тяговых и электрических расчетов (заключительный) : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2014. 74 с. № 2009.33-2с (8280).
  18. Оптимизация системы тягового электроснабжения для организации движения тяжеловесных поездов и электрического подвижного состава в режимах тяги и рекуперации : отчет о НИР / БелГУТ ; рук. В.С. Могила. Гомель, 2014. 164 с. № 9131.