REGRESSION MODEL OF AUTOMATED CONTROL OF TIMELINESS OF REPLACING THE DISEL LOCOMOTIVE`S AIR FILTER

Authors: 
Receipt date: 
21.08.2017
Section: 
Year: 
2017
Journal number: 
УДК: 
621.436.052:629
Article File: 
Pages: 
150
155
Abstract: 

The article analyzes the literature sources and experience of four-year operation of the diesel locomotive of series 2TE116UM № 016 on the Ulan-Bator railway (Mongolia). The results of the analysis showed that the turbocharger does not exhaust its service life until regular preventive maintenance, because due to the onset of such a phenomenon as surging, stability of its operation is disrupted. It has been established that the main causes of surge appearance are: flow failure from the walls of the diffuser, and/or from the vane blades, and/or from the impeller blades and others. These deviations from the operating conditions are caused by various factors, the main one of which is the contamination of the air filter. The dynamics of the onset of surging, the revision and the replacement of the air filter are analyzed. An empirical dependence of the air flow on the degree of pressure increase in the turbocharger is obtained. In order to automate the control of the turbocharger's unattended operation in the diesel locomotive operation mode set by the controller, the dependence of the pumping distance on the ambient temperature, the degree of pressure increase and the pressure at the inlet of the turbocharger, depending on the degree of air filter contamination, was investigated. The source data from the controller was processed in the Statgraphics Plus package and adequate regression equations were obtained to determine the mileage before the surge from each parameter individually and from the combined effect of all parameters. The coefficients of determination of the regression dependencies obtained are 92–99%.

List of references: 
  1. Повышение безопасности дорожного движения в 2013 – 2020 годах : федерал. целевая программа : утв. постановлением Правительства РФ от 3 октября 2013 г. N 864. М., 2013.
  2.  Бурков В.Н., Кондратьев В.Д., Щепкин А.В. Механизмы повышения безопасности дорожного движения. М. : ЛИБРОКОМ, 2012. 208 c.
  3. Экспертная система мониторинга и обеспечения безопасности дорожного движения / В.А. Корчагин и др. // Вестник Липец. гос. техн. ун-та. 2016. № 3 (29). С. 33–38.
  4. Корчагин В.А., Клявин В.Э. Экспертная система в решении задач повышения безопасности дорожного движения // Автомобиль. Дорога. Инфраструктура. Электрон. журн. 2016. № 4(10). URL: http://www.adi-madi.ru/madi/article/view/313 (дата обращения 24.04.2017).
  5. Построение экспертных систем : пер. с англ. / под ред. Ф. Хейеса-Рота, Д. Уотермана, Д. Лената. М. : Мир, 1987. 441 с.
  6. Гаврилова Т.А., Хорошевский В.Ф. Базы знаний интеллектуальных систем. СПб. : Питер, 2000. 384 с.
  7. Муромцев Д.И. Введение в технологию экспертных систем. СПб. : СПбГУ ИТМО, 2005. 93 с.
  8. Джарратано Д., Райли Г. Экспертные системы: принципы разработки и программирование. М. : Вильямс, 2007. 1152 с.
  9. Повышение безопасности движения автомобилей на основе анализа аварийности и моделирования ДТП / В.А. Корчагин и др. // Фундаментальные исследования. 2015. № 6-2. С. 251–256.
  10. Корчагин В.А., Ляпин С.А. Методические основы управления потоковыми процессами на автомобильном транспорте. Липецк : Изд-во ЛГТУ, 2007. 246 с.
  11. Ризаева Ю.Н., Корчагин В.А. Ноосферологистические подходы создания социоприродоэкономических транспортно-логистических систем // Автотранспортное предприятие. 2012. № 1. С. 45–48.
  12. Ризаева Ю.Н., Корчагин В.А., Корчагина Т.В. Научно-обоснованное управление открытыми автотранспортными системами // Фундаментальные исследования. 2012. №11. С. 148–152.
  13. Научно-практический метод повышения уровня безопасности дорожного движения / В.А. Корчагин и др. // Автотранспортное предприятие. 2016. № 11. С. 19–22.
  14. Боровиков В.А. STATISTICA. Искусство анализа данных на компьютере. СПб. : Питер, 2003. 688 с.
  15. Олдендерфер М. С., Блэшфилд Р. К. Кластерный анализ // Факторный, дискриминантный и кластерный анализ : пер. с англ. М. : Финансы и статистика, 1989. 215 с
  16. Slyunkina ES, Kliavin VE, Gritsenko EA, Petruhin AB, Zambon F, He H et al. Activities of the Bloomberg Philanthropies Global Road Safety Programme (formerly RS10) in Russia: promising results from a sub-national project. Injury. Int J Care Injured. 2013; 44 Suppl 4:S64–9.
  17. Intersectoral Action to Improve Road Safety in two Regions of the Russian Federation / Viktor Kondratiev, Vladimir Klyavin, Margaret Peden, Shivam Gupta et al. // Public Health Panorama. Volume 1, ISSUE 2, September 2015. S. 198–204.
  18. Practical steps in enhancing road safety Lessons from the Road safety in 10 countries project (RS 10) 2010–2014 in the Russian Federation / E. Yurasova, D. Sethi, M. Peden, V. Klyavin et al. // WHO Regional Office for Europe. 2015. 64 p.