A METHOD FOR THE ELABORATION OF THE CARRYING CAPACITY OF THE SPAN RAILWAY TRUSS BRIDGE WITH THE MOBILE AUTOMATED MONITORING SYSTEMS

Authors: 
Receipt date: 
21.02.2017
Section: 
Year: 
2017
Journal number: 
УДК: 
624.21.014.2, 539.3, 625.1
Article File: 
Pages: 
196
203
Abstract: 

One of the main factors affecting the assessment of the technical condition of bridges on railways is the capacity of the structure, determined by the classification of elements of span structures and supports. This article describes the use of modern means of monitoring transport structures with an accurate definition of the carrying capacity of span structures of metal bridges with through main trusses.

At present, the monitoring systems of structures have developed significantly and are widely spread in the bridge economy. However, the price of such systems allows you to equip only unique facilities. The mobile automated monitoring system can be used as a tool for specifying the load capacity of a span structure obtained by calculation. The system itself consists of hardware, software and organizational-technological parts.

The refinement of the load capacity of the span structure is carried out in the development of the section of «Guidelines» for deter-mining the load capacity of metal span structures of railway bridges», devoted to the analysis of the results of testing bridges. In the course of reasoning, the concepts of the coefficient of deviation of the actual work of the structure from the design model, the lines of influence of force factors in the elements, forces and stresses in the elements of the truss are used. When using the monitoring system of span structures, the permissible temporary load is expressed through stresses in two or more elements from the passing temporary loads, and also through areas limited by the influence lines for these elements and through the cross-sectional area of the elements.

This approach avoids the cost of using expensive capital monitoring systems, is organizationally and technologically simpler than testing the structure, but it does not lose merit in determining the actual operation of the structures under load and, as a consequence, refined calculation of the load capacity of span structures by the classification method.

List of references: 
  1. Бокарев С.А. Управление техническим состоянием искусственных сооружений железных дорог России на основе новых информационных технологий. Новосибирск : Изд-во СГУПСа, 2002. 276 с.
  2. Руководство по определению грузоподъемности металлических пролетных строений железнодорожных мостов. Введ. 2015.12.31. № 3227р. М, 2015.
  3. Болдырев Г.Г., Епинин Е.С. Целесообразность применения автоматизированных систем мониторинга для оценки текущего состояния строительных конструкций зданий и сооружений // http://npp-geotek.com/d/942856/d/tselesoobraznostprimeneniyasmk.pdf.
  4. Яшнов А.Н., Кузьменков П.Ю. Проектирование систем мониторинга технического состояния внеклассных железнодорожных мостов // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. Т.1. Иркутск : ИрГУПС. 2016. С. 470–474.
  5. Прочностной мониторинг мостовых сооружений и особенности его применения. Часть 2. Непрерывный мониторинг состояния мостовых сооружений / И.Г. Овчинников и др. // Транспортные сооружения. 2014. Т.1. № 2. URL: http://t-s.today/PDF/01TS214.pdf. (дата обращения 11.04.2017).
  6. Система автоматизированного мониторинга геодинамической безопасности городских мостов / Н. М. Быкова и др. // Транспортное строительство 2011. №7. С. 11–13.
  7. Быкова Н.М., Баранов Т.М., Толстиков Е.О. Развитие методики оценки грузоподъемности мостов с использованием мобильных автоматизированных систем мониторинга // Транспортные сооружения. 2015. Т. 2 № 4(8). URL: http://t-s.today/PDF/01TS415.pdf (дата обращения 11.04.2017).
  8. Осипов В.О. Долговечность металлических пролетных строений эксплуатируемых железнодорожных мостов. М. : Транспорт, 1982. 287 с.
  9. Белуцкий И.Ю. Резервы грузоподъемности и несущей способности сталебетонных пролетных строений. Хабаровск : Изд-во Хабар. гос. техн. ун-та, 1999. 175 с.
  10. Бокарев С. А, Ращепкин А. А. Новый подход к оценке несущей способности металлических пролетных строений железнодорожных мостов // Путь и путевое хозяйство. 2006. № 11. С. 26–27.
  11. Напряженное состояние мостовых ферм и опытные исследования: Десятый Сборник Отдела Инженерных Сооружений. М. : Транспечать, 1926. 169 с.
  12. Дополнительные напряжения мостовых ферм от жесткости узлов и их практическое значение / Е.О. Патон и др. М., 1930. 318 с.
  13. Инструкция по обследованию и перерасчету металлических железнодорожных мостов. Утв. ЦПЗ Косорез 09.10.1932 г. М.-Л. : Транспечать НКПС, 1933. 128 с.
  14. К вопросу о временной вертикальной нагрузке для расчета ж.-д. мостов / Н. Парамонов и др. М. : Трансжелдориздат, 1935 80 с.
  15. Писицын M.E. К вопросу о грузоподъемности железнодорожных мостов М. : Трансжелдориздат, 1949. 220 с.
  16. Содержание, реконструкция и усилие мостов и труб / В.О. Осипов и др. М. : Транспорт, 1996. 471 с.
  17. Руководство по определению грузоподъемности металлических пролетных строений железнодорожных мостов : утв. Гл. упр. пути МПС 02.08.1985 г. М. : Транспорт, 1987. 272 с.
  18. Бокарев С.А., Ращепкин А.А. Совершенствование методики оценки грузоподъемности металлических пролетных строений железнодорожных мостов // Вестник ТГАСУ. 2006. № 2. С. 177–186.