CHOICE OF THE VARIANT OF THE DESIGN DECISION ON STRENGTHENING FROM WASHOUT SANDY SLOPE IN THE RAILS RIGHT OF WAY ON THE BASIS OF CRITERION OF MULTIDIMENSIONAL FUZZY UTILITY

Receipt date: 
21.02.2017
Section: 
Year: 
2017
Journal number: 
УДК: 
625.122 + 519.816
Article File: 
Pages: 
155
162
Abstract: 

In article the problem of a choice of a variant of the design decision on strengthening from washout of a sandy slope in the rails right of way on the basis of criterion of multidimensional fuzzy utility is considered. Variants provided complexes of various actions for strengthening from washout of a sandy slope to liquidate consequences of a June high water and to prevent possibility of deformations at the subsequent operation of the railway. Comparison and a choice of a variant of a protective construction professor has been executed with use of a technique on the basis of the multidimensional indistinct utility offered by E. O. Geraskina, the supervisor of studies – V. A. Podverbnyj. The chief engineer of the project B. P. Muharov acted as the person, making the decision. Three variants of the design decision have been offered: the first variant of the design decision – strengthening of the first (basic) ravine by Renault mattresses in a complex with a kamenno-concrete water directing tray, strengthening of the second ravine by a rocky ground; the second variant of the design decision stone – strengthening of the first (basic) ravine by Renault mattresses, strengthening of the second ravine by a rocky ground; the third variant of the design decision – strengthening of ravines and the slope basis by a rocky ground. For comparison linguistic criteria were used: К1 – building cost, К2 – complexity of building, К3 – reliability of a construction. By criterion of multidimensional indistinct utility variants have settled down in the following sequence (on preference decrease): the third variant; the second variant; the first variant, where − estimations of multidimensional utility of variants with the greatest confidence. The choice has been made in favour of the third variant of the design decision with the maximum value of multidimensional fuzzy utility − strengthening of ravines and the slope basis by a rocky ground.

List of references: 
  1. Модернизация железнодорожного нечетного пути на перегоне Улан-Удэ – Заудинский Восточно-Сибирской железной дороги – филиал ОАО «РЖД». Республика Бурятия : общая пояснительная записка. 11-03-ПЗ. Иркутск : ИрГУПС, 2011. 52 с.
  2. Ченцова Е.О., Подвербный В.А. Выбор оптимального варианта комплекса защитных сооружений от размыва откоса и заиливания железнодорожного моста на основе метода идеальной точки // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы третьей всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Т.1. Иркутск : Изд-во ИрГУПС, 2012. С. 465−472.
  3. Железнодорожный путь : учебник / под ред. Е.С. Ашпиза. М. : УМЦ по образованию на ж.-д. трансп. 2013. 544 с.
  4. Расчеты и проектирование железнодорожного пути : учебное пособие для вузов ж.-д. транспорта / под общ. ред. В.В. Виноградова и А.М. Никонова. М. : Маршрут, 2003. 486 с.
  5. Железнодорожный путь / под общ. ред. Т.Г. Яковлевой. М. : Транспорт, 2001. 407 с.
  6. Инструкция по содержанию земляного полотна железнодорожного пути / МПС России. М. : Транспорт, 2000. 189 с.
  7. Грицык В.И. Расчеты земляного полотна железных дорог. М. : УМК МПС, 1998. 520 с.
  8. Свод правил. Проектирование земляного полотна железных дорог колеи 1520 мм. СП 32-104-98 / ОАО ЦНИИС. М. : Госстрой России ; ГУП ЦПП, 1999. 91 с.
  9. Пособие по проектированию земляного полотна и водоотвода железных и автомобильных дорог промышленных предприятий (к СНиП 2.05.07-85). М. : Стройиздат, 1988. 136 с.
  10. Борисов А.Н., Крумберг О.А., Федоров И.П. Принятие решений на основе нечетких моделей: Примеры использования. Рига : Зинатне, 1990. 184 с.
  11. Борисов А.Н., Вилюмс Э.Р., Сукур Л.Я. Диалоговые системы принятия решений на базе мини-ЭВМ: Информационное, математическое и программное обеспечение. Рига : Зинатне, 1986. 195 с.
  12. Подвербный В.А.  Выбор варианта железной дороги на основе критерия нечеткой полезности // Транспортное строительство. 2000. № 7. С. 10–13.
  13. Подвербный В.А. Выбор варианта направления железной дороги по критерию нечеткой полезности // Вестник МИИТа. 2000. Вып. 3. С. 3–9.
  14. Подвербный В.А. Выбор проектного решения в нечеткой среде на основе индексов ранжирования // Железнодорожный транспорт. 2000. Вып. 2-3. С. 34–47.
  15. Подвербный, В.А. Нечеткая полезность – как дополнительный комплексный показатель сравнительной эффективности вариантов проектных решений // Фундаментальные и прикладные исследования транспорту – 2000 : тр. Всерос. науч.-техн. конф. Екатеринбург : УрГУПС, 2000. С. 332–333.