CONCEPTION OF INTEGRATED SOLUTION OF THE PROBLEM OF FORMING ECONOMICALLY EFFECTIVE APPEARANCE AND MULTIMODAL TRANSPORT CORRIDOR (MTC) CAPACITY FOR CONNRCNING NATURAL RESOURCES CENTERS WITH THE SUPPORTING TRANSPORT NET IN THE FAR EASTERN FEDERAL DISTRICT

Authors: 
Receipt date: 
21.02.2017
Section: 
Year: 
2017
Journal number: 
УДК: 
656.078.14 (571.6):338.47
Article File: 
Pages: 
162
167
Abstract: 

This article with development of conception of integrated solution of the problem of forming economically effective variants of appearance and multimodal transport corridors capacity for connection of natural resources centers with the supporting transport net in the Far Eastern Federal District. The developed conception provides implementation of four stages to solve the task. The first stage includes choice of economically effective variant of the regional multimodal transport corridor (RMTC) in a static section to the target date for connection of natural resources centers with the supporting transport net and multimodal transport junctions for raw materials export access. Optimal and suboptimal strategies of expanding capacities step by step on the basis of a method of the Department “Locating and Engineering of Railways” of the Moscow State Transport University, which was developed by Professor A. P. Kondratchenko and Professor I. V. Turbin, are formed at the second stage for the chosen RMTC. The method allows realizing optimal distribution of investments within the limits of the accepted planning horizon. The third stage of the conception was provided for taking into account insufficient information volume at the RMTC formation for connection of natural resources centers with the supporting transport net in the Far Eastern Federal District and usage of the RMTC elements for supply of goods to Northern Russia. The sphere of effective strategies is formed at this stage, which have an integral effect >0 and which is a base for work of a person taking the decision. Also the offered fourth stage is oriented to the further increasing of the integral effect with the help of improvement of technology for transportation process management for exploitation expenses decrease. Implementation of all the conception positions allows decreasing the work volume sufficiently and increasing quality upon formation of innovative projects of the multimodal transport net (MTN) development in the researched region.

List of references: 
  1. Дальневосточный Федеральный округ [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia. org/wiki/ Дальневосточный федеральный округ (дата обращения 18.03.2017).
  2. Стратегия развития железнодорожного транспорта в Российской Федерации до 2030 года : утв. распоряжением Правительства РФ от 17.06.2008. № 877-р.
  3. Нагорная Н.В., Гончарук С.М., Смолева С.В. Особенности, актуальность и проблемы формирования мультимодальных транспортных коридоров малоосвоенных районов Дальневосточного Федерального округа // Проектирование развития региональной сети железных дорог : сб. науч. тр. Вып. 3. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2015. С. 223–229.
  4. Нагорная Н.В., Нестерова Н.С., Гончарук С.М. Концепция формирования области эффективных альтернатив для решения проблемы этапного развития облика и мощности мультимодальных транспортных коридоров малоосвоенных районов Дальнего Востока // Проектирование развития региональной сети железных дорог : сб. науч. тр. Вып. 3. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2015. С. 230–235.
  5. Научно-обоснованная концепция вариантов развития сети железных дорог для транспортного обеспечения комплексного освоения природных ресурсов Восточного и Дальневосточного экономических регионов : отчет о НИР. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 1993. 98 с.
  6. Байкало-Амурская магистраль и её роль в освоении природных ресурсов Дальневосточного региона : отчет о НИР. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 1995. 67 с.
  7. Гончарук С.М., Лебедева Н.А. Особенности и методология проектирования этапного развития облика и мощности мультимодальной транспортной сети : метод. пособие. Хабаровск, 2012. 108 с.
  8. Лебедева Н.А. Формирование области эффективных альтернатив изменения облика и мощности мультимодальных транспортных узлов на основе системного подхода : дис ... канд. тех. наук. Хабаровск, 2009. 179 с.
  9. Гончарук С.М., Гавриленков А.В., Шварцфельд В.С. Принятие решений при проектировании облика и мощности сети железных дорог (системный подход). Ч. 1. Методология формирования альтернатив облика и мощности сети железных дорог с учетом надежности ее функционирования. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2003. 178 с.
  10.  Методологические основы проектирования этапного развития облика и мощности мультимодальной транспортной сети / С.М. Гончарук и др. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2012. 227 с.
  11. Предпосылки и перспективы развития транспортной системы Дальнего Востока и Забайкалья [Электронный ресурс]. URL: http://www.myshared.ru/slide/641373/ (дата обращения 18.03.2017).
  12. Гончарук С.М. Вопросы развития и проектирования опорных и местных транспортных сетей малоосвоенных районов : дисс. … канд. техн. наук. М., 1975. 194 с.
  13. Едигарян А.Р., Нестерова Н.С., Гончарук С.М. Методика экономической оценки элементов мультимодальной транспортной сети // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2013. № 3 (39). С. 210–214.
  14. Нестерова Н.С., Гончарук С.М. Методика формирования региональных мультимодальных транспортных коридоров как элементов мультимодальной транспортной сети (на примере малоосвоенных районов Дальнего Востока и северо-востока) // Проектирование развития региональной сети железных дорог : сб. науч. тр. Вып. 1. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2013. С. 52–65.
  15.  Быков Ю.А., Гончарук С.М. Проблемы проектирование облика и мощности новых железных дорог и пути их решения (системный подход). Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2004. 239 с.
  16. Сопоставимые издержки разных видов транспорта при перевозке грузов / под ред. В. И. Дмитриева, К.Н. Шимко. М. : Транспорт, 1972. 488 c.